Komunikaty PR

Ekojazda z perspektywy zawodowego kierowcy

2024-04-18  |  15:00
Biuro prasowe

Dążenie do dekarbonizacji stawia dziś branżę logistyczną przed nowymi wyzwaniami. Brak infrastruktury, ograniczona przepustowości sieci i zasięg samochodów z napędem elektrycznym czy koszty wdrożenia alternatywnych metod są tematem wielu dyskusji i  poszukiwania optymalnych rozwiązań. W tym kontekście prostą i skuteczną, ale też często niedocenianą, metodą redukcji emisji CO2 w transporcie drogowym jest ekologiczna jazda. A tu kluczowe są umiejętności kierowców i wsparcie ze strony firm transportowych. Jak ekojazdę i wynikające z niej korzyści oceniają sami kierowcy? Swoimi spostrzeżeniami podzielił się Uladzislau Piatrychyts, zwycięzca 11. edycji programu ECO League, organizowanego przez Girtekę, wiodącego europejskiego przewoźnika drogowego, bazującego na cyfryzacji usług.

Ekojazda to potencjał, który można i trzeba wykorzystać

Każdego dnia na europejskich drogach towary dostarczane są przez ponad 6 mln samochodów ciężarowych, których średni wiek wynosi 14 lat. Ich wymiana na pojazdy o zerowej emisji jest albo kosztowna albo wręcz niemożliwa, biorąc pod uwagę dzisiejsze możliwości producentów i zapotrzebowanie na bezemisyjne usługi logistyczne. Jednocześnie poziom emisji generowany przez starsze modele aut ciężarowych znacznie przewyższa wartości określone w dyskutowanych obecnie normach EURO 7, a także EURO 6, wprowadzonych na rynek kilka lat temu. Sektor usług logistycznych, w którym pojazdy ciężarowe (HGV) odpowiadają za ok. 20 proc. wszystkich emisji z transportu drogowego w Europie, stoi więc przed ogromnym wyzwaniem w dążeniu do zrównoważonego rozwoju.

Szansą na szybką zmianę są programy motywacyjne, takie jak ECO League Girteki, które koncentrują się na zachowaniu kierowców. Dlaczego jest to dobre rozwiązanie?

Dzięki umiejętnościom ekologicznej jazdy, kierowcy mogą wpływać na poziom zużycia paliwa, a tym samym poziom emisji spalin. Przede wszystkim dlatego, że można z niego skorzystać od razu, bez konieczności ponoszenia większych inwestycji. Co więcej, przynosi też dodatkowe korzyści kierowcom.

„Z mojego doświadczenia wynika, że ekojazda bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Wymaga spokojnej jazdy, z płynnymi manewrami zaplanowanymi z odpowiednim wyprzedzeniem. Wpływa to także na odczucia kierowcy. Kiedy jeździsz w ten sposób, czujesz się spokojniejszy" - mówi Uladzislau Piatrychyts, zawodowy kierowca Girteki i zwycięzca ECO League.

Programy takie jak ECO League zwiększają motywację kierowców

Jedź mądrze i bezpiecznie! - to główne założenie i cel programu ECO League, który już od kilku lat rozwija Girteka. Zintegrowanie kultury ekonomicznej jazdy, która wykorzystuje zaawansowane technologie i jednocześnie poprawia bezpieczeństwo na drodze, nie tylko rozwija umiejętności kierowców. W ECO League ich jazda jest analizowana pod kątem 8 różnych parametrów, od pracy silnika na jałowym biegu, używania hamulców i hamowania w ekstremalnych warunkach, zatrzymywania się, toczenia i korzystania z tempomatu po jego skuteczność i obciążenie silnika. Połączenie tych danych pozwala na uzyskanie przez kierowcę wyniku eko (eco-score), z najwyższą oceną na poziomie 100 punktów.  

 „Jednym z najważniejszych aspektów ekologicznej jazdy jest przewidywanie... I nie można na to wpłynąć. Ale można mieć wpływ na swoje umiejętności i efektywnie poruszać się po ruchliwych, trudnych czy niebezpiecznych odcinkach dróg" - wyjaśnia Uladzislau Piatrychyts, podkreślając, że program koncentruje się na doskonaleniu umiejętności i bezpieczeństwie. A takie podejście ma wpływ na samopoczucie kierowców. Piatrychyts zwraca też uwagę na to, że ekologiczna jazda wymaga stałego zaangażowania, co może wyjaśniać, dlaczego niektórzy kierowcy wciąż wahają się przed jej stosowaniem. „W ekologicznej jeździe potrzebna jest cierpliwość i praca, przez dłuższy czas" - zauważa, podkreślając, że wprawdzie wyniki nie zawsze są widoczne natychmiast, ale w dłuższym okresie czasu widać, że ich wpływ jest już znaczący.

Ważne jest też cyfrowe wsparcie

Wsparcie w dostarczaniu szybkich i dokładnych informacji na temat wydajności jazdy dają nowe technologie i cyfryzacja. Kierowcy mogą je łatwo wykorzystać i tym samym poprawić swoje umiejętności. „Dzięki nowej flocie i telematyce ekologiczna jazda jest prosta i wygodna. Niektóre parametry uległy zmianie i teraz jazda stała się łatwiejsza i bezpieczniejsza, a wyniki lepsze. Wygodna jest również codzienna kontrola, ponieważ wszystkie informacje są zawsze dostępne online" - wyjaśnia Uladzislau Piatrychyts.

Doświadczenie i spostrzeżenia Uladzislaua Piatrychytsa pokrywają się z celami i osiągnięciami programu ECO League. Dzięki edukacji, wykorzystaniu technologii w dostarczaniu informacji zwrotnych w czasie rzeczywistym, a także codziennemu wsparciu, działania Girteki przyczyniają się nie tylko do redukcji emisji gazow cieplarnianych. Pozwalają też budować społeczność kierowców wyspecjalizowanych w ekojeździe i tym samym propagujących zrównoważony rozwój.

Większe zaangażowanie kierowców, większe korzyści dla środowiska

Wyniki programu ECO League potwierdzają, że zaangażowanie kierowców, wspierane przez edukację i nowoczesne technologie, umożliwia osiągnięcie znaczących korzyści dla środowiska. Obecnie średnia odległość pokonywana przez jeden samochód ciężarowy wynosi ponad 160 tys. km. Jeśli uda się zredukować emisję z każdych przejechanych 100 km, skala wpływu może być znacząca. I co więcej, jest już to możliwe przy nakładach finansowych stanowiących mniej niż 1% inwestycji wymaganych dla rozwiązań opartych na pojazdach elektrycznych czy napędzanych wodorem.

Warto też podkreślić, że programy motywacyjne, takie jak ECO League, ale też inne szkolenia czy praktyczne ćwiczenia, zawsze przynoszą korzyści kierowcom. Jak mówi Uladzislau Piatrychyts: „Chciałem być kimś więcej niż tylko kierowcą, chciałem być zawodowym kierowcą. ECO League opiera się na wielu parametrach, które pozwalają mi kontrolować i doskonalić umiejętności w kierowaniu autem ciężarowym".

Program ECO League jest przykładem rosnącego zaangażowania Girteki w działania na rzecz dekarbonizacji transportu, co umacnia pozycję firmy jako odpowiedzialnego lidera rynku usług logistycznych. Przynosi też korzyści lokalnym społecznościom, co wiąże się z redukcją gazów cieplarnianych, oraz kierowcom, którym zapewnia możliwości doskonalenia umiejętności i większe bezpieczeństwo na drodze.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Transport Ciężarówki bezemisyjne rozwożą produkty PepsiCo w Warszawie Biuro prasowe
2024-04-29 | 15:00

Ciężarówki bezemisyjne rozwożą produkty PepsiCo w Warszawie

Warszawa, 29 kwietnia 2024 roku PepsiCo zaopatruje punkty sprzedaży w ścisłym centrum Warszawy rozwożąc napoje i przekąski w bezemisyjnych ciężarówkach. Działanie to wpisuje
Transport Jak obronić się przed mandatem za tachograf za granicą?
2024-04-29 | 09:00

Jak obronić się przed mandatem za tachograf za granicą?

Podczas rutynowej kontroli drogowej na terenie Słowenii jeden z kierowców firmy Adecon został ukarany mandatem za rzekome nieprawidłowości w działaniu nowoczesnego tachografu. Pomimo
Transport Ile zarabiają kierowcy zawodowi C+E? Co wpływa na ich wynagrodzenia
2024-04-27 | 22:46

Ile zarabiają kierowcy zawodowi C+E? Co wpływa na ich wynagrodzenia

W 2023 r. w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.